Friday, 24 October 2014

Ulasan Buku

Orientasi Kepimpinan Pengetua Sekolah
Penulis: Lokman Mohd Tahir dan Mohd. Anuar Abd. Rahman
Penerbit: Penerbit UTM Press, Universiti Teknologi Malaysia

            Kandungan buku ini mengupas tentang isu yang berkait dengan kepimpinan pendidikan dan kepengetuaan dalam konteks Malaysia, teori awal kepemimpinan yang digunakan di sekolah, Model Kepelbagaian Orientasi Kepimpinan oleh Bolman dan Deal, perkaedahan dan hasilan daripada proses orientasi kepimpinan pengetua secara kualitatif serta penentuan kepada gaya atau orientasi kepemimpinan utama pengetua dan akhir sekali tentang perbincangan dan rumusan tentang amalan kepemimpinan pengetua di sekolah.  Secara umumnya berdasarkan kajian yang dijalankan, pengalaman mentadbir seseorang pemimpin itu berupaya memberi banyak pendedahan secara langsung bagaimana mengurus serta menangani masalah di sekolah.  Pengetua yang mempunyai asas latihan pengurusan lebih mengambil berat tentang kebajikan guru berbanding dengan pengetua yang tidak mempunyai latihan pengurusan.  Pengetua juga menggunakan kepimpinan yang pelbagai mengikut ciri atau jenis sekolah yang mereka hadir.  Teori Kepemimpinan Bolman dan Deal (1991) mengatakan bahawa terdapat empat rangka kepemimpinan yang perlu diamalkan oleh pemimpin dalam situasi yang berbeza iaitu kepemimpinan struktural yang merujuk kepada tingkahlaku pemimpin yang mengutamakan produktiviti dan pengurusan yang cekap.  Manakala kepemimpinan sumber manusia merujuk kepada tingkahlaku pemimpin yang menumpukan perhatian kepada keperluan pengikut.  Kepemimpinan politik merujuk kepada pemimpin yang menggunakan kemahiran politik untuk menyelesaikan masalah organisasi melalui sokongan, perundingan, membina hubungan, melakukan penyatuan dengan staf dan menjana hubungan dengan individu berpengaruh dan institusi sekitar.  Akhir sekali, pemimpin dalam kepemimpinan simbolik membina kepercayaan, menerap nilai murni dan ketaatan melalui budaya organisasi yang membawa kepada perkongsian matlamat melalui upacara organisasi.  Kajian berasaskan Model Bolman dan Deal masih belum begitu menyeluruh di Malaysia.  Namun demikian, model ini amat sesuai dilaksanakan dalam menentukan sama ada pengetua di Malaysia mengamalkan gaya kepemimpinan yang pelbagai ketika mengurus sekolah atau pun tidak.  Kajian ini dijangka dapat menjadi pembuka ruang dan berupaya memberi gambaran yang mendalam melalui data empirikal tentang kepemimpinan pengetua di Malaysia.  Sebagai kesimpulannya, berdasarkan sampel kajian 35 orang pengetua dan 2, 269 orang guru yang berkhidmat di lima jenis sekolah menengah iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (Bandar dan Luar bandar), Sekolah Menengah Teknik (SMT), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah Sukan dan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) iaitu sebanyak 35 buah sekolah didapati bahawa orientasi kepemimpinan pengetua secara keseluruhannya dapat memaparkan dengan jelas orientasi kepemimpinan utama pengetua sekolah menengah iaitu kepemimpinan sumber manusia walaupun gaya kepemimpinan pengetua berbeza-beza mengikut lima jenis sekolah yang menjadi lokasi kajian.  Kajian juga mendapati kepemimpinan pengetua amat mempengaruhi komitmen guru terhadap sekolah.  Oleh yang demikian, pengetua perlu mempunyai inisiatif dalam mengenal budaya sekolah, watak guru dan prasarana sekolah sebelum mengamalkan gaya kepemimpinan yang serasi dengan jenis sekolah yang ditadbir.

No comments:

Post a Comment